Ἁγίου
Νικολάου
Βελιμίροβιτς
«Καί
εἰσελθών
ὁ
ἄγγελος
πρός
αὐτήν
εἶπε·
χαῖρε,
κεχαριτωμένη·
ὁ
Κύριος
μετά
σοῦ·
εὐλογημένη
σύ
ἐν
γυναιξίν».
Ἡ
νέα
κτίση
εἶναι
χαρά
γιά
τό
Θεό
καί
τόν
ἄνθρωπο.
Γι᾿
αὐτό
κι
ἀρχίζει
μέ
καλές
κι
εὐχάριστες
εἰδήσεις,
μέ
τόν
εὐαγγελισμό.
«Χαῖρε!».
Μέ
τή
λέξη
αὐτή
ἀρχίζει
τό
ἔργο
τῆς
νέας
κτίσης.
Εἶναι
ἡ
πρώτη
λέξη,
ἡ
ἐναρκτήρια,
πού
ἀκούγεται
ἐνῶ
ἡ
αὐλαία
τοῦ
μεγάλου
ἔργου
μόλις
ἀρχίζει
ν᾿
ἀνοίγεται.
Ὁ
Γαβριήλ
ὀνόμασε
τήν
Παρθένο
«εὐλογημένη».
Γιατί;
Ἐπειδή
ἡ
ψυχή
της
ἦταν
καθαρή
σάν
τό
ἱερό
τοῦ
ναοῦ,
γεμάτη
μέ
τά
ζωοποιά
χαρίσματα
τοῦ
ἁγίου
Πνεύματος,
γεμάτη
οὐράνια
εὐωδία
κι
ἀγνότητα.
Δέν
εἶναι
εὐλογημένοι
ἐκεῖνοι
πού
ἡ ψυχή
τους
εἶναι
κλειστή
γιά
τό
Θεό
καί
ἀνοιχτή
μόνο
γιά
τή
γῆ,
αὐτοί
πού
ἀποπνέουν
μόνο
χῶμα,
γῆ,
ἁμαρτία
καί
θάνατο.
Εὐλογημένη
σύ
ἐν
γυναιξίν.
Ἐκεῖνος
πού
στέκεται
μπροστά
στό
Θεό
εἶναι
εὐλογημένος.
Ἀπουσία
Κυρίου
σημαίνει
ἀπουσία
εὐλογίας.
Ἡ
ἀπομάκρυνση
τοῦ
Θεοῦ
ἀπό
τόν
ἄνθρωπο
εἶναι
κατάρα.
Ἡ
παρουσία
Του
εἶναι
εὐλογία.
Ἀπό
τήν
ἀγάπη
πού
δείχνει
ὁ
Θεός
στόν
ἄνθρωπο
εἶναι
φανερό,
πώς
ὁ
Θεός
δέν
ἀπομακρύνεται
ποτέ
ἀπό
τόν
ἄνθρωπο,
ὅταν
ἐκεῖνος
δέν
ἀπομακρύνεται
πρῶτος
ἀπό
κοντά
Του.
Ἡ
ἔλευση
τοῦ
Χριστοῦ
στόν
κόσμο
φανερώνει
τή
ἀπεριόριστη
ἀγάπη
τοῦ
Θεοῦ
γιά
τόν
ἄνθρωπο.
Μ᾿
ὅλο
πού
ὁ
ἄνθρωπος
ξεμάκρυνε
ἀπό
τό
Θεό,
ὁ
Θεός
εἶναι
Ἐκεῖνος
πού
κάνει
τό
πρῶτο
βῆμα
γιά
νά
προσεγγίσει
τόν
ἄνθρωπο,
νά
γεφυρώσει
τό
χάσμα
πού
τούς
χωρίζει.
Τήν
ἄβυσσο
αὐτήν
ἀνάμεσά
τους
τήν
ξεκίνησε
μιά
γυναίκα.
Καί
τώρα
μιά
ἄλλη
γυναίκα
γίνεται
ἡ
γέφυρα
πάνω
ἀπό
τήν
ἄβυσσο.
Ἡ
Εὔα
ἁμάρτησε
πρώτη.
Καί
μάλιστα
αὐτό
ἔγινε
μέσα
στόν
παράδεισο,
ὅπου
ὅλα
τήν
προστάτευαν
ἀπό
τήν
ἁμαρτία.
Ἡ
Μαρία
ἦταν
ἡ
πρώτη
πού
ἀντιστάθηκε
στούς
πειρασμούς.
Κι
αὐτό
ἔγινε
μέσα
στό
σκοτάδι
τοῦ
κόσμου,
ὅπου
ὅλα
σέ
τραβοῦν
στήν
ἁμαρτία.
Γι᾿
αὐτό
κι
ἡ
Εὔα
τόν
πρῶτο
καρπό
πού
ἔδωσε
στή
γῆ
ἦταν
ὁ
Κάιν,
ὁ
ἀδελφοκτόνος.
Ἡ
Μαρία
ὅμως
γέννησε
τόν
Ἥρωα
τῶν
ἡρώων
πού
ὁδήγησε
τή
γεννιά
τῶν
ἀδελφοκτόνων,
τούς
καρπούς
τῆς
ἀνυπάκουης
Εὔας,
μακριά
ἀπό
τή
σκιά
τῆς
ἁμαρτίας
καί
τοῦ
θανάτου.
«Ἡ
δέ
ἰδοῦσα
(τόν
Γαβριήλ)
διεταράχθη
ἐπί
τῷ
λόγῳ
αὐτοῦ,
καί
διελογίζετο
ποταπός
εἴη
ὁ
ἀσπασμός
οὗτος»1.
Τί
παιδικότητα!
Ἡ
Μαρία
εἶναι
πραγματικά
ἕνα
παιδί.
Ὁ
Κύριος
εἶπε:
«Ἐάν
μή
στραφῆτε
καί
γένησθε
ὡς
τά
παιδία,
οὐ
μή
εἰσέλθητε
εἰς
τήν
βασιλείαν
τῶν
οὐρανῶν»2.
Ὁ
κόσμος
αὐτός,
μέ
τούς
πειρασμούς
καί
τίς
ἐπιθυμίες
του,
γερνᾶ
γρήγορα
τόν
ἄνθρωπο.
Ἡ
παιδική
μας
ἡλικία
εἶναι
πολύ
μικρή,
σύντομη
καί
στήν
ἐποχή
μας
συντομεύεται
ἀκόμα
περισσότερο.
Ποιός
μπορεῖ
νά
γυρίσει
καί
νά
ξαναγίνει
παιδί;
Ἡ
Μαρία
ἦταν
παιδί
κι
ἔμεινε
παιδί
σ᾿
ὅλη
της
τή
ζωή
ἐπειδή
ἦταν
ἁγνή
καί
ἀθώα,
ἐπειδή
εἶχε
φόβο
Θεοῦ
καί
ὑπακοή
σ᾿
Αὐτόν.
Γι᾿
αὐτό
κι
εἶχε
μπεῖ
στή
βασιλεία
τοῦ
Υἱοῦ
Της
προτοῦ
ἀκόμα
Αὐτός
κηρύξει
τή
βασιλεία
Του.
Γιατί
ἡ
βασιλεία
τοῦ
Θεοῦ
βρισκόταν
μέσα
Της3.
Ἡ
παιδικότητα
της
τήν
ἔκανε
νά
τρομάξει
μέ
τήν
ἐμφάνιση
τοῦ
ἀγγέλου.
Ἡ
παιδική
της
ἁπλότητα
τήν
ἔκανε
ν᾿
ἀπορήσει,
νά
διερωτηθεῖ
τί
νά
σήμαινε
ὁ
ἀσπασμός
του.
Στή
συμπεριφορά
της
αὐτή
δέν
ὑπῆρχε
τίποτα
τό
ψεύτικο,
τό
θεατρικό.
Ὅλα
ἦταν
παιδικά,
ἁπλά,
ἁγνά,
καθαρά
κι
ἀθώα.
Ὁ
μέγας
ἀρχάγγελος,
ὁ
Γαβριήλ,
πού
παρίστατο
στή
δημιουργία
τοῦ
ἀνθρώπου
καί
τοῦ
χρόνου,
πού
εἶχε
τή
δύναμη
νά
διαβάζει
τίς
ψυχές
τῶν
ἀνθρώπων,
κατάλαβε
ἀμέσως
τήν
ταραχή
καί
τίς
ἀνήσυχες
σκέψεις
τῆς
Παρθένου
πιό
καθαρά
ἀπ᾿
ὅ,τι
ἐμεῖς
βλέπουμε
τό
σῶμα
μας.
Εἶδε
τήν
ταραχή
τῆς
ψυχῆς
της
καί
τήν
καθησύχασε
γρήγορα
μέ
τά
ἀγγελικά
λόγια
του:
«Μή
φοβοῦ,
Μαριάμ·
εὗρες
γάρ
χάριν
παρά
τῷ
Θεῶ»4.
Μή
φοβᾶσαι,
παιδί
μου!
Μή
φοβᾶσαι
κεχαριτωμένη
κόρη
τοῦ
Θεοῦ!
Μή
φοβᾶσαι
ὑπερευλογημένη
πάνω
ἀπ᾿
ὅλους
τούς
ἀνθρώπους,
γιατί
ἀπό
σένα
θά
᾿ρθει
ἡ χάρη
τοῦ
Θεοῦ
σ᾿
ὁλόκληρο
τό
ἀνθρώπινο
γένος!
Μή
βοβοῦ,
εὗρες
γάρ
χάριν
παρά
τῷ
Θεῶ!
Τά
τελευταῖα
αὐτά
λόγια
του
ἀναιροῦν
τούς
ἰσχυρισμούς
κάποιων
δυτικῶν
θεολόγων
σχετικά
μέ
τήν
«ἄσπιλη
σύλληψή»
Της,
ὅτι
δηλαδή
ἡ
Παρθένος
Μαρία
γεννήθηκε
ἀπό
τούς
γονεῖς
της
χωρίς
τή
σκιά
τῆς
ἁμαρτίας
τοῦ
Ἀδάμ.
Ἄν
ἦταν
ἔτσι
τά
πράγματα,
γιατί
νά
τῆς
πεῖ
ὁ
ἄγγελος
ὅτι
βρῆκε
χάρη
στό
Θεό;
Ἡ
χάρη
καί
τό
ἔλεος
τοῦ
Θεοῦ,
πού
ὑποδηλώνουν
καί
τή
συγχώρηση,
δίδονται
σ᾿
εκεῖνον
πού
ἔχει
ἀνάγκη
τό
ἔλεος,
πού
τό
ἀναζητᾶ.
Ἡ
πάναγνος
Παρθένος
ἔκανε
ἡρωικές
προσπάθειες
γιά
νά
ὁδηγήσει
τήν
ψυχή
της
στό
Θεό.
Καί
στήν
ἀνοδική
αὐτή
προσπάθειά
της
συνάντησε
τό
ἔλεος
τοῦ
Θεοῦ.
Ὁ
ἅγιος
Ἀνδρέας
Κρήτης,
ἐμπνευσμένος
ἀπό
τή
χάρη
τοῦ
Θεοῦ
γιά
τήν
ἀποστολή
τοῦ
ἀρχάγγελου
Γαβριήλ,
ἔγραψε
τό
ἀκόλουθο
σχόλιο
γιά
τήν
Ἁγία
Παρθένο:
«Μή
φοβοῦ,
Μαριάμ,
εὗρες
γάρ
χάριν
παρά
τῷ
Θεῶ»,
μιά
χάρη
πού
δέν
τήν
ἔλαβε
οὔτε
ἡ
Σάρα
οὔτε
ἡ
Ρεββέκα.
Βρῆκες
τή
χάρη
πού
οὔτε
ἡ
Μεγάλη
Ἄννα
δέν
ἀξιώθηκε
νά
βρεῖ.
Ἔγιναν
κι
αὐτές
μητέρες,
ἀλλά
ἔχασαν
τήν
παρθενικότητά
τους.
Ἐσύ
ὅμως
ἔγινες
μητέρα,
ἀλλά
διατήρησες
καί
τήν
παρθενία
σου
ἀνέπαφη.
Γι᾿
αὐτό
μή
φοβᾶσαι,
γιατί
βρῆκες
χάρη
στό
Θεό,
μιά
χάρη
πού
κανένας
ἄλλος
ἐκτός
ἀπό
Σένα
δέν
ἔλαβε
ἀπό
τότε
πού
δημιουργήθηκε
ὁ
χρόνος.
Συνεχίζεται..
Τέλος
καί
τῇ
Τρισηλίῳ
Θεότητι
κράτος,
αἶνος
καί
δόξα
εἰς
τούς
αἰῶνας
τῶν
αἰώνων.
Ἀμήν.
Ἀπό
τό
βιβλίο:
“Θεός
ἐπί
γῆς,
ἄνθρωπος
ἐν
οὐρανῷ”
Κεντρική
διάθεση:
Πέτρος
Μπότσης
Πέλλης
2,
152
34
Φραγκοκκλησιά
Ἀττικῆς
Τηλ.
-fax:
210
– 6812382,
κιν.
6974814002
Εὐχαριστοῦμε
θερμά τόν κ. Πέτρο Μπότση γιά τήν ἄδεια δημοσίευσης ἀποσπασμάτων
ἀπό τά βιβλία πού ἐκδίδει. Ἀρχ. Σάββας
Ἁγιορείτης
1Λουκ.
Α΄: 29.
2Ματθ.
Ιη΄: 3
3
πρβλ.
Λουκ.
Ιζ΄:
210
4Λουκ.
Α΄ : 30.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου