Ἡ σχέσις τοῦ Βολταίρου μέ τόν Τεκτονισμόν
Πρωτ. Βασιλείου Ἀ. Γεωργοπούλου, Λέκτορος Θεολογικῆς Σχολῆς Α.Π.Θ
Ἡ ἀντίθεσή του πρός τόν Χριστιανισμό, ὅπως τόν ἐκπροσωποῦσε παραμορφωμένο ἡ Ρωμαιοκαθολική Ἐκκλησία τῆς ἐποχῆς του, μέ νωπά ἀπό τό ἱστορικό παρελθόν τά ἐγκλήματα τῆς Ἱερᾶς Ἐξέτασης, ἀλλά καί τούς θρησκευτικούς πολέμους, εἶναι γνωστή.
Ὁ Χριστιανισμός ὡς θρησκεία, ὑποστήριζε ὁ Βολταῖρος: «εἶναι καλός γιά καμαριέρες καί γιά ράφτες», ἐνῶ εὐρύτερα γνωστή εἶναι ἡ θέση του ὅτι: «Ἑκατό χρόνια ἀπό σήμερα δέν θά ὑπάρχει οὔτε μία Βίβλος στόν κόσμο. Τό τελευταῖο ἀντίτυπο θά βρίσκεται σέ κάποιο παλαιοπωλεῖο».
Ὁ Ἀ. Κοραῆς ἐπιβεβαιώνει: «ὅτι ὁ Βολταῖρος ἔγραψε κατά τῆς θρησκείας, τοῦτο εἶναι ἀληθές»1 καί ἐξηγεῖ στή συνέχεια τό γιατί αὐτῆς τῆς στάσης τοῦ Βολταίρου. Ἀκόμα πιό ἀπαξιωτική ὅμως ὑπῆρξε ἡ γνώμη τοῦ Γάλλου Διαφωτιστῆ γιά τό Ἰσλάμ.
Ὁ ἴδιος ὁ Βολταῖρος ὑπῆρξε ὀπαδός ἑνός φιλοσοφικοῦ θεϊσμοῦ. Ἐκεῖνο ὅμως πού δεν εἶναι εὐρύτερα γνωστό εἶναι ἡ σχέση τοῦ Βολταίρου μέ τόν Τεκτονισμό. Ὁ ἴδιος ἔγινε Τέκτονας λίγο πρίν τό θάνατό του.
Ἡ μύησή του, ὅπως μᾶς πληροφοροῦν οἱ Τεκτονικές πηγές, ἔγινε στίς17- 2-1778, παρουσίᾳ 250 Τεκτόνων στήν Τεκτονική Στοά «Ἐννέα Ἀδελφές» στό Παρίσι2.
Κατά τή διαδικασία τῆς τεκτονικῆς μύησης, τοῦ ἔδωσαν νά περιβληθεῖ τό περίζωμα τοῦ ἐπίσης Τέκτονος Ἑλβέτιου (Ηelvetius)3. Πρίν τήν μύησή του ἡ στάση τοῦ Βολταίρου πρός τόν Τεκτονισμό ὑπῆρξε φιλική, γεγονός τό ὁποῖο ἀποτυπώνεται καί στό «Φιλοσοφικό Λεξικό» του σʼ ἕνα ἐξαιρετικά φιλικό ἀπόσπασμα σχε τικό μέ τόν χῶρο σʼ ἀντίθεση μέ ἄλλες ἄκρως ἐπικριτικές τοποθετήσεις του.
Σημειώσεις
1. Βλ. Ἰ. Ρώτα, Ἀπάνθισμα ἐπιστολῶν τοῦ Ἀδαμαντίου Κοραῆ, Ἐν Ἀθήναις 1839, σ.99.
2. Bλ. G. Lennhoff, Die Freimaurer, 19812, σ. 98 . Πρβλ. Π. Γράβιγγερ, Ἐγκυκλοπαίδεια Ἐσωτερισμοῦ καί Ἀποκρύφου Γνώσεως, Τόμ. Β΄, 1975, σ.91
3. Βλ. G. Lennhoff, Die Freimaurer ὅπ.π., σ. 98.
Ὀρθόδοξος Τύπος ἀρ. φύλ. 1985 26 Ἰουλίου 2013
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου