Ἁγιογραφικό ἀνάγνωσμα Τριθέκτης. (Ἡσαΐου ΜΕ΄ 11-17).
Ησ. 45,11 ὅτι οὕτω
λέγει Κύριος ὁ Θεὸς ὁ ἅγιος Ἰσραὴλ ὁ
ποιήσας τὰ ἐπερχόμενα· ἐρωτήσατέ με περὶ τῶν
υἱῶν μου καὶ περὶ τῶν θυγατέρων μου καὶ περὶ
τῶν ἔργων τῶν χειρῶν μου ἐντείλασθέ μοι.
Ησ. 45,11 Κατά κάποιον τέτοιον τρόπον ομιλεί Κυριος ο Θεός
προς σας, ο απολύτως άγιος Θεός του Ισραήλ. Αυτός, ο οποίος έχει προαποφασίσει
εκείνα, που θα συμβούν. Ερωτήσατέ με, λοιπόν, και σεις, διατί κατ' αυτόν τον
τρόπον μεταχειρίζομαι τους υιούς μου και τας θυγατέρας μου. Δωσατέ μου εντολάς
και οδηγίας σεις δια τα έργα των χειρών μου.
Ησ. 45,12 ἐγὼ ἐποίησα
γῆν καὶ ἄνθρωπον ἐπ᾿ αὐτῆς, ἐγὼ
τῇ χειρί μου ἐστερέωσα τὸν οὐρανόν, ἐγὼ πᾶσι
τοῖς ἄστροις ἐνετειλάμην.
Ησ. 45,12 Εγώ είμαι εκείνος, ο οποίος εδημιούργησα την γην
και επλασα τον άνθρωπον επάνω εις αυτήν. Εγώ με την παντοδύναμον δεξιάν μου,
εστερέωσα τον ουρανόν. Εγώ έδωσα εντολήν στους αστέρας να καταλάβουν την θέσιν,
που τους ώρισα.
Ησ. 45,13 ἐγὼ ἤγειρα
αὐτὸν μετὰ δικαιοσύνης βασιλέα, καὶ πᾶσαι αἱ
ὁδοὶ αὐτοῦ εὐθεῖαι. οὗτος οἰκοδομήσει
τὴν πόλιν μου καὶ τὴν αἰχμαλωσίαν τοῦ λαοῦ
μου ἐπιστρέψει οὐ μετὰ λύτρων, οὐδὲ μετὰ
δώρων, εἶπε Κύριος σαβαώθ.
Ησ. 45,13 Εγώ ύψωσα και ανέδειξα τον Κύρον βασιλέα ως όργανον
της δικαιοσύνης μου· και με την ιδικήν μου καθοδήγησιν όλαι αι ενέργειαί του θα
είναι ευθείαι και απρόσκοπτοι. Αυτός θα ανοικοδόμηση την πόλιν μου, την
Ιερουσαλήμ, θα επαναφέρη τον αιχμάλωτον λαόν μου εις την πατρίδα του, χωρίς να
εκβίαση λύτρα και δώρα, είπε Κυριος ο Θεός ο παντοκράτωρ.
Ησ. 45,14 Οὕτω λέγει Κύριος
σαβαώθ· ἐκοπίασεν Αἴγυπτος καὶ ἐμπορία Αἰθιόπων,
καὶ οἱ Σεβωεὶμ ἄνδρες ὑψηλοὶ ἐπὶ
σὲ διαβήσονται καὶ σοὶ ἔσονται δοῦλοι καὶ ὀπίσω
σου ἀκολουθήσουσι δεδεμένοι χειροπέδαις καὶ διαβήσονται πρός σε, καὶ
προσκυνήσουσί σοι καὶ ἐν σοὶ προσεύξονται, ὅτι ἐν
σοὶ ὁ Θεός ἐστι καὶ οὐκ ἐστι Θεὸς πλὴν
σοῦ·
Ησ. 45,14 Ούτω λέγει ο Κυριος των δυνάμεων, ο παντοκράτωρ·
“Οι κόποι της Αιγύπτου, τα κέρδη από το εμπόριον των Αιθιόπων, οι υψηλοί και
ρωμαλαίοι άνδρες της Σεβωείμ θα έλθουν προς σέ, θα είναι δούλοι σου, θα
ακολουθούν οπίσω σου δεμένοι με χειροπέδας· θα έλθουν προς σέ, ω Ιερουσαλήμ. Θα
σε προσκυνήσουν και θα προσευχηθούν εις σέ, διότι εις σε ευρίσκεται ο αληθινός
Θεός και δεν υπάρχει άλλος Θεός εκτός από σέ, Κυριε.
Ησ. 45,15 σὺ γὰρ εἶ
Θεός, καὶ οὐκ ᾔδειμεν, ὁ Θεὸς τοῦ Ἰσραὴλ
σωτήρ.
Ησ. 45,15 Πράγματι, συ είσαι ο αληθινός Θεός και ημείς δεν το
εγνωριζαμεν, ο Θεός του Ισραηλιτικού λαού, ο σωτήρ.
Ησ. 45,16 αἰσχυνθήσονται καὶ
ἐντραπήσονται πάντες οἱ ἀντικείμενοι αὐτῷ καὶ
πορεύσονται ἐν αἰσχύνῃ. ἐγκαινίζεσθε πρός με, νῆσοι.
Ησ. 45,16 Θα καταισχυνθούν και θα εντροπιασθούν όλοι οι αντιτιθέμενοι
προς αυτόν, θα πορευθούν και θα ζήσουν μέσα εις την εντροπήν των. Ελάτε κοντά
μου, γίνετε νέα κτίσις, λαοί ειδωλολατρικοί, που κατοικείτε εις τας νήσους και
εις τα παράλια.
Ησ. 45,17 Ἰσραὴλ
σώζεται ὑπὸ Κυρίου σωτηρίαν αἰώνιον· οὐκ αἰσχυνθήσονται
οὐδὲ μὴ ἐντραπῶσιν ἕως τοῦ αἰῶνος
ἔτι.
Ησ. 45,17 Οι Ισραηλίται θα σωθούν από τον Κυριον, θα πάρουν
σωτηρίαν αιώνιον. Αυτοί δεν θα εντραπούν εις αιώνας αιώνων.
ΑΓΙΟΓΡΑΦΙΚΑ ΑΝΑΓΝΩΣΜΑΤΑ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ.
Γενέσεως τό Ἀνάγνωσμα (Κεφ. ΚΒ΄ 1-18).
Γεν. 22,1 Καὶ ἐγένετο
μετὰ τὰ ῥήματα ταῦτα ὁ Θεός ἐπείρασε τὸν
Ἁβραὰμ καὶ εἶπεν αὐτῷ· Ἁβραάμ, Ἁβραάμ.
ὁ δὲ εἶπεν· ἰδοὺ ἐγώ.
Γεν. 22,1 Επειτα από τα γεγονότα αυτά, υπέβαλεν ο Θεός εις
δοκιμασίαν τον Αβραάμ και του είπεν· “Αβραάμ, Αβραάμ” ! Εκείνος απήντησε· “ιδού
εγώ, Κυριε, είμαι παρών”.
Γεν. 22,2 καὶ εἶπε·
λαβὲ τὸν υἱόν σου τὸν ἀγαπητόν, ὃν ἠγάπησας,
τὸν Ἰσαάκ, καὶ πορεύθητι εἰς τὴν γῆν τὴν
ὑψηλὴν καὶ ἀνένεγκον αὐτὸν ἐκεῖ
εἰς ὁλοκάρπωσιν ἐφ᾿ ἓν τῶν ὀρέων, ὧν
ἄν σοι εἴπω.
Γεν. 22,2 Του είπε δε ο Θεός· “πάρε το παιδί σου το
αγαπημένο, τον Ισαάκ, τον οποίον τόσον πολύ ένεις αγαπήσει, πήγαινε μαζή με
αυτόν εις την υψηλήν περιοχήν και πρόσφερέ τον ολοκαύτωμα επάνω εις ένα από
τους λόφους εκείνους που εγώ θα σου είπω”.
Γεν. 22,3 ἀναστὰς δὲ
Ἁβραὰμ τὸ πρωΐ ἐπέσαξε τὴν ὄνον αὐτοῦ·
παρέλαβε δὲ μεθ᾿ ἑαυτοῦ δύο παῖδας καὶ Ἰσαὰκ
τὸν υἱὸν αὐτοῦ καὶ σχίσας ξύλα εἰς ὁλοκάρπωσιν,
ἀναστὰς ἐπορεύθη καὶ ἦλθεν ἐπὶ τὸν
τόπον, ὃν εἶπεν αὐτῷ ὁ Θεός, τῇ ἡμέρᾳ
τῇ τρίτῃ.
Γεν. 22,3 Πειθαρχικός ο Αβραάμ εις την φωνήν του Κυρίου,
εσηκώθη αμέσως το πρωϊ, εσαμάρωσε την όνον του, παρέλαβε μαζή του τον υιόν του
τον Ισαάκ και δύο δούλους, έσχισε και εφόρτωσε ξύλα δια την θυσίαν του
ολοκαυτώματος, εξεκίνησεν από εκεί όπου ευρίσκετο, και κατά την τρίτην ημέραν
έφθασεν στον τόπον, τον οποίον του είχεν ορίσει ο Θεός.
Γεν. 22,4 καὶ ἀναβλέψας
Ἁβραὰμ τοῖς ὀφθαλμοῖς αὐτοῦ, εἶδε
τὸν τόπον μακρόθεν.
Γεν. 22,4 Πριν δε φθάση εις αυτόν εσήκωσε τα μάτια του και
είδε από μακρυά τον καθωρισμένον δια την θυσίαν του υιού του τόπον.
Γεν. 22,5 καὶ εἶπεν Ἁβραὰμ
τοῖς παισὶν αὐτοῦ· καθίσατε αὐτοῦ μετὰ
τῆς ὄνου, ἐγὼ δὲ καὶ τὸ παιδάριον
διελευσόμεθα ἕως ὧδε καὶ προσκυνήσαντες ἀναστρέψομεν πρὸς
ὑμᾶς.
Γεν. 22,5 Είπε δε στους δούλους του· “σεις καθήστε εδώ με
την όνον. Εγώ δε και το παιδί μου θα πορευθώμεν έως εκεί και αφού προσκυνήσωμεν
τον Κυριον θα επανέλθωμεν”.
Γεν. 22,6 ἔλαβε δὲ Ἁβραὰμ
τὰ ξύλα τῆς ὁλοκαρπώσεως καὶ ἐπέθηκεν Ἰσαὰκ
τῷ υἱῷ αὐτοῦ· ἔλαβε δὲ μετὰ
χεῖρας καὶ τὸ πῦρ καὶ τὴν μάχαιραν, καὶ
ἐπορεύθησαν οἱ δύο ἅμα.
Γεν. 22,6 Επήρεν ο Αβραάμ τα ξύλα δια την ολοκαύτωσιν και τα
εφόρτωσεν στον υιόν του τον Ισαάκ. Αυτός δε επήρεν εις τα χέρια του το πυρ και
την μάχαιραν και εβάδισαν και οι δύο μαζή στον τόπον της θυσίας.
Γεν. 22,7 εἶπε δὲ Ἰσαὰκ
πρὸς Ἁβραὰμ τὸν πατέρα αὐτοῦ· πάτερ. ὁ
δὲ εἶπε· τί ἐστι, τέκνον; εἶπε δέ· ἰδοὺ
τὸ πῦρ καὶ τὰ ξύλα· ποῦ ἐστι τὸ
πρόβατον τὸ εἰς ὁλοκάρπωσιν;
Γεν. 22,7 Είπε τότε ο Ισαάκ προς τον Αβραάμ, τον πατέρα του·
“πάτερ”. Τι είναι παιδί μου;” είπεν εκείνος. “Πατερ, ηρώτησεν ο Ισαάκ, ιδού η
φωτιά και τα ξύλα. Αλλά που είναι το πρόβατον, το οποίον θα προσφέρωμεν ως
θυσίαν ολοκαυτώματος;”
Γεν. 22,8 εἶπε δὲ Ἁβραάμ·
ὁ Θεὸς ὄψεται ἑαυτῷ πρόβατον εἰς ὁλοκάρπωσιν,
τέκνον. πορευθέντες δὲ ἀμφότεροι ἅμα,
Γεν. 22,8 “Παιδί μου, είπεν ο Αβραάμ, ο Θεός θα φροντίση
μόνος του δια το πρόβατον της θυσίας”. Βαδίζοντες δε και οι δύο μαζή,
Γεν. 22,9 ἦλθον ἐπὶ
τὸν τόπον, ὃν εἶπεν αὐτῷ ὁ Θεός. καὶ ᾠκοδόμησεν
ἐκεῖ Ἁβραὰμ τὸ θυσιαστήριον καὶ ἐπέθηκε
τὰ ξύλα, καὶ συμποδίσας Ἰσαὰκ τὸν υἱὸν
αὐτοῦ, ἐπέθηκεν αὐτὸν ἐπὶ τὸ
θυσιαστήριον ἐπάνω τῶν ξύλων.
Γεν. 22,9 έφθασαν εις τον τόπον, που είχεν ορίσει ο Θεός.
Κατεσκεύασεν εκεί το θυσιαστήριον ο Αβραάμ, ετοποθέτησεν επάνω εις αυτό τα
ξύλα, έδεσε τα πόδια του παιδιού του του Ισαάκ, ετοποθέτησεν αυτόν επάνω εις τα
ξύλα
Γεν. 22,10 καὶ ἐξέτεινεν
Ἁβραὰμ τὴν χεῖρα αὐτοῦ λαβεῖν τὴν
μάχαιραν σφάξαι τὸν υἱὸν αὐτοῦ.
Γεν. 22,10 και άπλωσε το χέρι του να πάρη την μάχαιραν, δια να
σφάξη τον υιόν
Γεν. 22,11 καὶ ἐκάλεσεν
αὐτὸν ἄγγελος Κυρίου ἐκ τοῦ οὐρανοῦ
καὶ εἶπεν· Ἁβραάμ, Ἁβραάμ. ὁ δὲ εἶπεν·
ἰδοὺ ἐγώ.
Γεν. 22,11 Την στιγμήν εκείνην άγγελος Κυρίου από τον ουρανόν
τον εκάλεσε και του είπεν· “Αβραάμ, Αβραάμ !” Εκείνος δε απήντησεν· “ιδού εγώ
Κυριε”.
Γεν. 22,12 καὶ εἶπε·
μὴ ἐπιβάλῃς τὴν χεῖρά σου ἐπὶ τὸ
παιδάριον μηδὲ ποιήσῃς αὐτῷ μηδέν· νῦν γὰρ
ἔγνων, ὅτι φοβῇ σὺ τὸν Θεὸν καὶ οὐκ
ἐφείσω τοῦ υἱοῦ σου τοῦ ἀγαπητοῦ δι᾿
ἐμέ.
Γεν. 22,12 Και είπε προς αυτόν ο άγγελος· “μη απλώσης το
ωπλισμένον με την μάχαιραν χέρι σου επάνω στο παιδίον και μη κάμης εις αυτό
κανένα κακόν· διότι τώρα εκατάλαβα καλά ότι συ αέδεσαι και λατρεύστον Θεόν,
αφού προς χάριν μου δεν ελυπήθης τον αγαπητόν σου υιόν”.
Γεν. 22,13 καὶ ἀναβλέψας
Ἁβραὰμ τοῖς ὀφθαλμοῖς αὐτοῦ εἶδε,
καὶ ἰδοὺ κριὸς εἷς κατεχόμενος ἐν φυτῷ
Σαβὲκ τῶν κεράτων· καὶ ἐπορεύθη Ἁβραὰμ
καὶ ἔλαβε τὸν κριὸν καὶ ἀνήνεγκεν αὐτὸν
εἰς ὁλοκάρπωσιν ἀντὶ Ἰσαὰκ τοῦ υἱοῦ
αὐτοῦ.
Γεν. 22,13 Εσήκωσε τα βλέμματά του ο Αβραάμ και είδεν έξαφνα,
εκεί κοντά ένα κριόν, του οποίου τα κέρατα είχον περιπλακή εις ένα φυτόν
υνομαζόμενον Σαβέκ. Επήγεν ο Αβραάμ εκεί, επήρε τον κριον και προσέφερεν αυτόν
ως θυσίαν ολοκαυτώματος αντί του παιδιού του του Ισαάκ.
Γεν. 22,14 καὶ ἐκάλεσεν
Ἁβραὰμ τὸ ὄνομα τοῦ τόπου ἐκείνου, Κύριος εἶδεν,
ἵνα εἴπωσι σήμερον, ἐν τῷ ὄρει Κύριος ὤφθη.
Γεν. 22,14 Ωνόμασε δε ο Αβραάμ τον τόπον εκείνον ο Κυριος
είδε”· ώστε μέχρι, σήμερον οι άνθρωποι ονομάζουν αυτόν “στούτο το όρος
εφανερώθη ο Κυριος”.
Γεν. 22,15 καὶ ἐκάλεσεν
ἄγγελος Κυρίου τὸν Ἁβραὰμ δεύτερον ἐκ τοῦ οὐρανοῦ,
λέγων·
Γεν. 22,15 Δια δευτέραν φοράν άγγελος Κυρίου εκάλεσεν από τον
ουρανόν τον Αβραάμ και είπεν·
Γεν. 22,16 κατ᾿ ἐμαυτοῦ
ὤμοσα, λέγει Κύριος, οὗ εἵνεκεν ἐποίησας τὸ ῥῆμα
τοῦτο, καὶ οὐκ ἐφείσω τοῦ υἱοῦ σου τοῦ
ἀγαπητοῦ δι᾿ ἐμέ,
Γεν. 22,16 στον εαυτόν μου ωρκίσθηκα, λέγει ο Κυριος, επειδή
υπήκουσες και εξεπλήρωσες την εντολήν μου αυτήν και δεν ελυπήθης προς χάριν μου
τον υιόν σου τον αγαπητόν,
Γεν. 22,17 ἦ μὴν εὐλογῶν
εὐλογήσω σε, καὶ πληθύνων πληθυνῶ τὸ σπέρμα σου, ὡς
τοὺς ἀστέρας τοῦ οὐρανοῦ καὶ ὡς τὴν
ἄμμον τὴν παρὰ τὸ χεῖλος τῆς θαλάσσης, καὶ
κληρονομήσει τὸ σπέρμα σου τὰς πόλεις τῶν ὑπεναντίων·
Γεν. 22,17 σου υπόσχομαι ότι πλουσίως θα σε ευλογήσω και θα
πληθύνω πολύ τους απογόνους σου, σαν τα αστέρια του ουρανού και σαν την άμμον
που υπάρχει εις την παραλίαν της θαλάσσης. Οι απόγονοί σου με την ιδικήν μου
προστασίαν και δύναμιν θα κυριεύσουν τας πόλεις των εχθρών.
Γεν. 22,18 καὶ ἐνευλογηθήσονται
ἐν τῷ σπέρματί σου πάντα τὰ ἔθνη τῆς γῆς, ἀνθ᾿
ὧν ὑπήκουσας τῆς ἐμῆς φωνῆς.
Γεν. 22,18 Επί πλέον, επειδή τόσον προθύμως και πλήρως
υπήκουσες εις την εντολήν μου, σου υπόσχομαι ότι με ένα από τους απογόνους σου,
τον Χριστόν, θα ευλογηθούν όλα τα έθνη της γης”.
Παροιμιῶν τό Ἀνάγνωσμα (Κεφ. ΙΖ΄ 21-28 καί ΙΗ΄ 1-5).
Παρ. 17,11 ἀντιλογίας ἐγείρει
πᾶς κακός, ὁ δὲ Κύριος ἄγγελον ἀνελεήμονα ἐκπέμψει
αὐτῷ.
Παρ. 17,11 Αντίστασιν στο θέλημα του Θεού και αντιλογίας μεταξύ
των ανθρώπων εγείρει και προβάλλει ο κακός άνθρωπος. Δια τούτο ο Κυριος θα
στείλη εναντίον του άσπλαγχνον άγγελον να τον τιμωρήση.
Παρ. 17,12 ἐμπεσεῖται
μέριμνα ἀνδρὶ νοήμονι, οἱ δὲ ἄφρονες διαλογιοῦνται
κακά.
Παρ. 17,12 Εις τους ώμους του μυαλωμένου και συνετού ανδρός
επιφορτίζονται μέριμναι και φροντίδες δια τους άλλους. Ενώ οι ασύνετοι και
αργόσχολοι σκέπτονται πάντοτε το κακόν.
Παρ. 17,13 ὃς ἀποδίδωσι
κακὰ ἀντὶ ἀγαθῶν, οὐ κινηθήσεται κακὰ
ἐκ τοῦ οἴκου αὐτοῦ.
Παρ. 17,13 Εκείνος ο οποίος ανταποδίδει κακά αντί αγαθών και των
ευεργεσιών, που έλαβε, αυτός θα ευρίσκεται πάντοτε υπό το κράτος θλίψεων, διότι
τα κακά και η θεία τιμωρία δεν θα απομακρυνθούν από τον οίκον του.
Παρ. 17,14 ἐξουσίαν δίδωσι
λόγοις ἀρχὴ δικαιοσύνης, προηγεῖται δὲ τῆς ἐνδείας
στάσις καὶ μάχη.
Παρ. 17,14 Η δικαιοσύνη και γενικώτερον η αρετή δίδουν κύρος και
βαρύτητα εις τα λόγια του δικαίου. Οπου όμως υπάρχει φιλονεικία και μάχη, εκεί
επακολουθεί η φτώχεια.
Παρ. 17,15 ὃς δίκαιον κρίνει
τὸν ἄδικον, ἄδικον δὲ τὸν δίκαιον, ἀκάθαρτος
καὶ βδελυκτὸς παρὰ Θεῷ.
Παρ. 17,15 Ο δικαστής, ο οποίος κρίνει και καταδικάζει τον
δίκαιον ως άδικον, τον δε άδικον ανακηρύσσει δίκαιον, ακάθαρτος, αποκρουστικός
και μισητός είναι ενώπιον του Κυρίου.
Παρ. 17,16 ἱνατί ὑπῆρξε
χρήματα ἄφρονι; κτήσασθαι γὰρ σοφίαν ἀκάρδιος οὐ
δυνήσεται.
Παρ. 17,16 Τι χρησιμεύουν τα χρήματα στον άμυαλον άνθρωπον;
Διότι με αυτά δεν θα κατορθώση ποτέ να αποκτήση σοφίαν άνθρωπος, που δεν έχει
καρδίαν επιδεκτικήν.
Παρ. 17,16α ὃς ὑψηλὸν
ποιεῖ τὸν ἑαυτοῦ οἶκον, ζητεῖ συντριβήν, ὁ
δὲ σκολιάζων τοῦ μαθεῖν ἐμπεσεῖται εἰς
κακά.
Παρ. 17,16α Εκείνος ο οποίος για λόγους
εγωϊσμού και παρά την οικονομικήν του αδυναμίαν κτίζει υψηλό το σπίτι του,
επιζητεί μόνος του την πτωχείαν και συντριβήν. Οποιος δε δυστροπεί και
αποφεύγει να γνωρίση το θέλημα του Θεού θα περιπέση εις πολλά κακά.
Παρ. 17,17 εἰς πάντα καιρὸν
φίλος ὑπαρχέτω σοι, ἀδελφοὶ δὲ ἐν ἀνάγκαις
χρήσιμοι ἔστωσαν· τούτου γὰρ χάριν γεννῶνται.
Παρ. 17,17 Εις κάθε περίστασιν και εις όλον τον χρόνον της ζωής
σου φρόντιζε να έχης κάποιον φίλον. Εις δε τας ανάγκας και περιπετείας της ζωής
ας σου είναι χρήσιμοι και βοηθοί οι αδελφοί σου, διότι δι' αυτόν τον σκοπόν
γεννώνται.
Παρ. 17,18 ἀνὴρ ἄφρων
ἐπικροτεῖ καὶ ἐπιχαίρει ἑαυτῷ, ὡς καὶ
ὁ ἐγγυώμενος ἐγγύῃ τῶν ἑαυτοῦ φίλων.
Παρ. 17,18 Ο άμυαλος άνθρωπος καμαρώνει και χειροκροτεί τον
εαυτόν του και μένει ευχαριστημένος από τον εαυτόν του, όπως ακριβώς και
εκείνος ο οποίος επιπολαίως σκεπτόμενος δίδει εγγύησιν δια τους φίλους του.
Παρ. 17,19 φιλαμαρτήμων χαίρει
μάχαις, [ὑψῶν δὲ θύραν αὐτοῦ ζητεῖ
συντριβήν].
Παρ. 17,19 Οποιος αγαπά τας αμαρτίας, χαίρει εις τας έριδας και
τας φιλονεικίας. Εκείνος που δια λόγους επιδείξεως κατασκευάζει υψηλόν και
αρχοντικόν το σπίτι του, επιζητεί μόνος την συντριβήν του.
Παρ. 17,20 ὁ δὲ
σκληροκάρδιος οὐ συναντᾷ ἀγαθοῖς. ἀνὴρ εὐμετάβολος
γλώσσῃ ἐμπεσεῖται εἰς κακά,
Παρ. 17,20 Ο σκληρόκαρδος και αμετανόητος δεν θέλει να συναντάται
με τους αγαθούς ανθρώπους. Ανθρωπος ασταθής εις τα λόγια του, αυτός που λέγει
και ξελέγει, θα περιπέση εις πολλά κακά.
Παρ. 17,21 καρδία δὲ ἄφρονος
ὀδύνη τῷ κεκτημένῳ αὐτήν. οὐκ εὐφραίνεται
πατὴρ ἐπὶ υἱῷ ἀπαιδεύτῳ, υἱὸς
δὲ φρόνιμος εὐφραίνει μητέρα αὐτοῦ.
Παρ. 17,21 Η καρδία του άφρονος φέρει πόνους και θλίψεις εις
αυτόν τον ίδιον, που την έχει. Ο πατέρας δεν ευχαριστείται και δεν χαίρει δια
τον αμόρφωτον και αγροίκον υιόν του. Εξ αντιθέτου ο φρόνιμος και συνετός υιός
ευφραίνει και χαροποιεί την μητέρα του.
Παρ. 17,22 καρδία εὐφραινομένη
εὐεκτεῖν ποιεῖ, ἀνδρὸς δὲ λυπηροῦ
ξηραίνεται τὰ ὀστᾶ.
Παρ. 17,22 Οταν η καρδία ευφραίνεται, ο όλος άνθρωπος αισθάνεται
ευεξίαν. Εξ αντιθέτου όταν ο άνθρωπος ευρίσκεται υπό το κράτος συνεχούς λύπης,
αισθάνεται να ξηραίνωνται τα οστά του.
Παρ. 17,23 λαμβάνοντος δῶρα ἀδίκως
ἐν κόλποις οὐ κατευοδοῦνται ὁδοί, ἀσεβὴς δὲ
ἐκκλίνει ὁδοὺς δικαιοσύνης.
Παρ. 17,23 Οταν κάποιος παίρνη κρυφίως δώρα, δια να αδικήση τον
δίκαιον, δεν θα κατευοδωθούν αι πορείαι της ζωής του. Ο δε ασεβής ξεφεύγει και
παρεκτρέπεται, επί ζημία του εαυτού του, από τας οδούς της δικαιοσύνης και της
ευθυκρισίας.
Παρ. 17,24 πρόσωπον συνετὸν ἀνδρὸς
σοφοῦ, οἱ δὲ ὀφθαλμοὶ τοῦ ἄφρονος ἐπ᾿
ἄκρα γῆς.
Παρ. 17,24 Το πρόσωπον του σοφού ανθρώπου εκφράζει σύνεσιν και
συστολήν, ενώ τα μάτια του άφρονος γυρίζουν απερίσκεπτα προς όλα τα σημεία της
γης.
Παρ. 17,25 ὀργὴ πατρὶ
υἱὸς ἄφρων καὶ ὀδύνη τῇ τεκούσῃ αὐτόν.
Παρ. 17,25 Την οργήν του πατρός προκαλεί και εξεγείρει ο ασύνετος
νέος, και οδύνην επιφέρει εις την γεννήσασαν αυτόν μητέρα.
Παρ. 17,26 ζημιοῦν ἄνδρα
δίκαιον οὐ καλόν, οὐδὲ ὅσιον ἐπιβουλεύειν
δυνάσταις δικαίοις.
Παρ. 17,26 Δεν είναι καθόλου καλόν να επιβάλλωνται πρόστιμα στον
άνδρα, ο οποίος έχει το δίκαιον με το μέρος του. Ούτε είναι πρέπον και
ειπιτετραμμένον να επιβουλεύεται κανείς δικαίους άρχοντας.
Παρ. 17,27 ὃς φείδεται ῥῆμα
προέσθαι σκληρόν, ἐπιγνώμων, μακρόθυμος δὲ ἀνὴρ
φρόνιμος.
Παρ. 17,27 Εκείνος, ο οποίος προσέχει να μη βγάζη από το στόμα
του λόγια δηκτικά και προσβλητικά, είναι συνετός και γνωστικός άνθρωπος. Ο
υπομονητικός και πράος είναι άνθρωπος φρόνιμος.
Παρ. 17,28 ἀνοήτῳ ἐπερωτήσαντι
σοφίαν σοφία λογισθήσεται, ἐνεὸν δέ τις ἑαυτὸν ποιήσας
δόξει φρόνιμος εἶναι.
Παρ. 17,28 Και αυτός ακόμη ο αμόρφωτος, όταν ερωτά τους σοφούς
δια να μάθη κάτι, θα φαίνεται και θα θεωρήται φρόνιμος και σοφός. Αλλά και
εκείνος ο οποίος θα σιωπά και θα κάμνη τον βωβόν, θα θεωρηθή από τους άλλους
επίσης φρόνιμος, χωρίς όμως και να είναι.
Παρ. 18,1 Προφάσεις ζητεῖ ἀνὴρ
βουλόμενος χωρίζεσθαι ἀπὸ φίλων, ἐν παντὶ δὲ καιρῷ
ἐπονείδιστος ἔσται.
Παρ. 18,1 Προφάσεις ζητεί εκείνος, ο οποίος θέλει και
επιδιώκει να χωρισθή από τους φίλους του. Αυτός όμως θα είναι πάντοτε άξιος
κατακρίσεως και χλευασμού.
Παρ. 18,2 οὐ χρείαν ἔχει
σοφίας ἐνδεὴς φρενῶν, μᾶλλον γὰρ ἄγεται ἀφροσύνῃ.
Παρ. 18,2 Ο ασύνετος και άμυαλος άνθρωπος, σκοτισμένος από τον
εγωϊσμόν του, δεν αισθάνεται την ανάγκην να συμβουλευθή σοφούς. Δι' αυτό και
σύρεται τήδε κακείσε από την αμυαλωσύνην του.
Παρ. 18,3 ὅταν ἔλθῃ
ἀσεβὴς εἰς βάθος κακῶν, καταφρονεῖ, ἐπέρχεται
δὲ αὐτῷ ἀτιμία καὶ ὄνειδος.
Παρ. 18,3 Οταν ο ασεβής και χωρίς φόβον Θεού άνθρωπος πάρη
τον κατήφορον και ολισθήση εις βάθος κακών, αναίσχυντος πλέον και πωρωμένος
καταφρονεί τους πάντας. Δια τούτο επέρχεται εναντίον του ο εξευτελισμός και η
καταισχύνη.
Παρ. 18,4 ὕδωρ βαθὺ
λόγος ἐν καρδίᾳ ἀνδρός, ποταμὸς δὲ ἀναπηδύει
καὶ πηγὴ ζωῆς.
Παρ. 18,4 Ο λόγος, που αναβλύζει από την καρδίαν του συνετού
ανθρώπου, είναι τόσον βαθύς και ωφέλιμος, όπως το ανεξάντλητον ύδωρ ενός βαθέος
φρέατος. Ποταμός δε αναβλύζει από την ψυχήν του και πηγή ύδατος ζωής από το στόμα
του.
Παρ. 18,5 θαυμάσαι πρόσωπον ἀσεβοῦς
οὐ καλόν, οὐδὲ ὅσιον ἐκκλίνειν τὸ δίκαιον ἐν
κρίσει.
Παρ. 18,5 Το να θαυμάζη κανείς το πρόσωπον και την ζωήν του
ασεβούς δεν είναι ορθόν· ούτε δε και είναι πρέπον και σύμφωνον προς το θέλημα
του Θεού να διαστρέφη κανείς το δίκαιον κατά την ώραν της δίκης.
http://www.imgap.gr/file1/AG-Pateres/AG%20KeimenoMetafrasi/PD/26.%20Paroimies.htm
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου