Ἁγίου
Νικολάου
Βελιμίροβιτς
«Πνεῦμα
ἅγιον
ἐπελεύσεται
ἐπί
σέ
καί
δύναμις
ὑψίστου
ἐπισκιάσει
σοι·
διό
καί
τό
γεννώμενον
ἅγιον
κληθήσεται
υἱός
Θεοῦ.
καί
ἰδοῦ
Ἐλισάβετ
ἡ
συγγενής
σου
καί
αὐτή
συνειληφυῖα
υἱόν
ἐν
γήρει
αὐτῆς,
καί
οὗτος
μήν
ἕκτος
ἐστίν
αὐτῇ
τῇ
καλουμένῃ
στείρᾳ·
ὅτι
οὐκ
ἀδυνατίσει
παρά
τῷ
Θεῷ
πᾶν
ρῆμα»1.
Αὐτή
εἶναι
μιά
πλήρης
καί
ἱκανοποιητική
ἀπάντηση.
Ὅπου
Θεός
βούλεται,
νικᾶται
φύσεως
τάξις.
Ὅταν
ὁ
ζῶν
Θεός
ἐφαρμόζει
τό
θέλημα
Του
γιά
νά
ἐργαστεῖ
τή
σωτηρία
τοῦ
ἀνθρώπου,
ἡ φύση
κι
οἱ
νόμοι
της
ἀτονοῦν,
εἶναι
σά
νά
μήν
ὑπάρχουν.
«Ἡ
χάρη
δέν
ὑπόκειται
στό
νόμο
τῆς
φύσης»,
λέγει
ὁ
ἅγιος
Γρηγόριος
Νεοκαισαρείας.
Ὁ
ἴδιος
ὁ
ἀνακαινιστής
τοῦ
κόσμου
ὁλόκληρου,
ὁ
Κύριος
Ἰησοῦς,
μαρτυρεῖ
πώς
«τό
πνεῦμα
ἐστί
τό
ζωοποιοῦν»2.
Τό
Πνεῦμα χορηγεῖ ζωή ἄμεσα καί ἔμμεσα.
Τό Πνεῦμα τοῦ Θεοῦ ἔδωσε ἄμεσα ζωή
στόν παράδεισο, πρίν ἀπό τήν πτώση. Μετά
τήν πτώση ἔδινε ζωή ἔμμεσα, μέ τή
δημιουργία ψυχῆς καί σώματος. Ἀναφέρουμε
τήν ἔμμεση αὐτή ἐνέργεια τοῦ ἁγίου
Πνεύματος ὡς «φυσική», σύμφωνη μέ
τό φυσικό νόμο. Τό Πνεῦμα τοῦ Θεοῦ ὅμως
ἔχει τό δικαίωμα καί τήν ἀπεριόριστη
δυνατότητα νά δώσει ζωή καί ἄμεσα,
σύμφωνα μέ τή θέληση καί τήν πρόνοια
τοῦ Θεοῦ γιά τή σωτηρία τῶν ἀνθρώπων.
Ἀλλά καί σέ σχέση μέ τήν ἔμμεση δωρεά
τῆς ζωῆς, πάλι τό Πνεῦμα εἶναι ὁ Κύριος
καί Ζωοδότης. Ἀπό μόνο της ἡ φύση δέν
εἶναι παρά σκιά, ἕνα παραπέτασμα, ἀπ᾿
ὅπου ἐνεργεῖ τό Πνεῦμα. Ὑπάρχουν ὅμως
βαθμοί καί στάδια ἐμμεσότητας. Τό Πνεῦμα
μερικές φορές ἐνεργεῖ περισότερο κι
ἄλλες πάλι λιγότερο ἔμμεσα. Τέτοια
παραδείγματα ἔχουμε μέ τίς παραγωγικές
καί τίς στεῖρες γυναῖκες. Ἡ Ἐλισάβετ
ἦταν στείρα, ἀλλά ὄχι ἀπόλυτα. Τό ἴδιο
γινόταν μέ τή μητέρα τοῦ Ἰσαάκ, τοῦ
Σαμψών καί τοῦ Σαμουήλ. Ἡ σύλληψη μιᾶς
ἡλικιωμένης γυναίκας δέν μποροῦμε νά
ποῦμε ὅτι εἶναι ἄμεση ἐνέργεια τοῦ
Πνεύματος, ἀφοῦ ὅλες οἱ γυναῖκες πού
εἶναι ἀπόγονοι τῆς Εὔας, παραγωγικές
ἤ στεῖρες, συλλαμβάνουν «ἐν ἁμαρτίαις»,
δέν εἶναι ἀμέτοχες σαρκικῶν ἐπιθυμιῶν
καί παθῶν. Ἡ μόνη σύλληψη
μέ ἄμεση ἐνέργεια, μέ τήν ἐνέργεια τοῦ
Πνεύματος τῆς ζωῆς, εἶναι ἡ σύλληψη
τῆς πάναγνης Παρθένου Μαρίας. Στήν
ἱστορία τῆς δημιουργίας, ἀπό τόν Ἀδάμ
μέχρι τό Χριστό, ποτέ δέν εἴχαμε
περιστατικό τέτοιας γέννησης. Αὐτή
εἶναι ἡ μοναδική περίπτωση στήν ὥς
τώρα ἱστορία, ἀλλά καί στήν αἰωνιότητα.
Κι αὐτή εἶναι ἡ σύλληψη καί γέννηση
τοῦ Κυρίου καί Θεοῦ Καί Σωτήρα μας
Ἰησοῦ Χριστοῦ.
«Ὅτι
οὐκ ἀδυνατίσει παρά τῷ Θεῷ πᾶν ρῆμα».
Αὐτό σημαίνει πώς κάθε λόγος τοῦ Θεοῦ
ἐφαρμόζεται στήν ὁλότητά του. Ὁ Θεός
μᾶς λέει μέ τόν ἐμπνευσμένο προφήτη
Του Ἡσαΐα: «Ἰδού ἡ παρθένος
ἐν γαστρί ἕξει καί τέξεται υἱόν»3.
Αὐτό ἐκπληρώνεται τώρα. Ἀπό τήν ἴδια
τή στιγμή τῆς δημιουργίας τοῦ κόσμου,
τό μόνο πού μποροῦμε νά ποῦμε γιά τό
Θεό εἶναι πώς «εἶπε καί
ἐγενήθησαν». «Τά λόγια Κυρίου λόγια
ἁγνά, ἀργύριον πεπυρωμένον, δοκίμιον
τή γῆ, κεκαθαρμένον ἑπταπλασίως»4.
Ἡ
Παρθένος Μαρία δέν ἀμφισβήτησε καθόλου
τά θεϊκά λόγια πού τῆς ἀποκάλυψε ὁ
Ἀρχάγγελος. Ἄν τά εἶχε ἀμφισβητήσει,
ὅπως ἔκανε ὁ Ζαχαρίας ὁ ἱερέας, ἴσως
εἶχε τιμωρηθεῖ ὅπως ἐκεῖνος. Μ᾿ ὅλο
πού στίς ἀπαντήσεις καί τῶν δυό τους
ὑπάρχει κάποια ὁμοιότητα, ἡ καρδιά
τους ἦταν ἐντελῶς διαφορετική. Κι
ἐκεῖνο πού βλέπει ὁ Θεός εἶναι ἡ
καρδιά τοῦ ἀνθρώπου. Δυό ὁλότελα
διαφορετικές καρδιές μποροῦν νά
διατυπώσουν παρόμοια λόγια.
Ἡ
ταπεινή Παρθένος ἄκουσε τήν ἐξήγηση
πού τῆς ἔδωσε ὁ ἀγγελιαφόρος τοῦ Θεοῦ
καί συμπλήρωσε τή συζήτησή της μέ τόν
Ἀρχάγγελο μέ τά ἑξῆς λόγια: «Ἰδού
ἡ δούλη Κυρίου· γένοιτό μοι κατά τό
ρῆμά σου»5.
Δέν εἶπε, «ἰδού ἡ δούλη σου, ἀρχάγγελε»,
ἦταν ἁπλά ἀγγελιοφόρος τοῦ Θεοῦ,
μετέφερε τό θέλημά Του. Ἦταν κι αὐτός
δυνατός καί ἀθάνατος, ἀλλά ὡς ὑπηρέτης
τοῦ ζῶντος Θεοῦ. Ἀπό τήν ἄλλη μεριά
δέν εἶπε «γένοιτό μοι κατά τό ρῆμα
τοῦ Κυρίου», ἀλλά «κατά τό ρῆμά
σου». Ἔδειξε ἔτσι σεβασμό καί τιμή
στόν ἀθάνατο λειτουργό τοῦ οὐράνιου
οἰκοδεσπότη. Κι οἱ δυό αὐτές σκέψεις
της φανερώνουν τήν ἄμεση ὑπακοή καί
τήν τέλεια ταπείνωσή της. Τέτοια σοφή
ἀπάντηση μόνο μιά καρδιά πού πλημμύριζε
ἀπό καθαρότητα μποροῦσε νά δώσει. Γιατί
σέ τέτοια καρδιά δίδεται εὔκολα καί
ἄμεσα ἀληθινή σοφία. Τή στιγμή τοῦ
πειρασμοῦ στόν παράδεισο ἡ Εὔα τήν
ξέχασε αὐτή τή γλώσσα καί πρόσεξε τά
λόγια τοῦ σατανᾶ, ἡ καρδιά της τή στιγμή
αὐτή ἦταν ἀκάθαρτη, σκοτισμένη. Λόγω
τοῦ σκοτισμοῦ αὐτοῦ ἡ σοφία τήν
ἐγκατέλειψε. Ἡ ὑπερηφάνεια καί ἡ
παρακοή σκότισαν τήν καρδιά της ἀλλά
καί τό νοῦ της. Ἀπό τήν ὑπερηφάνεια
καί τήν παρακοή της στό Θεό ὁ παλιός
κόσμος γκρεμίστηκε, τό γένος τῶν ἀνθρώπων
παραμορφώθηκε κι ἡ κτίση ὁλόκληρη
στενάζει. Ὁ νέος κόσμος ἔπρεπε νά
θεμελιωθεῖ στήν ταπείνωση καί τήν
ὑπακοή. Ἡ ταπείνωση κι ἡ
ὑπακοή τῆς Παναγίας Μητέρας τοῦ Θεοῦ
ὑπερβαίνουν κάθε λόγο. Μόνο
ὁ Υἱός της, ὁ Σωτήρας κι ἀνακαινιστής
τοῦ κόσμου, θά τήν ξεπεράσει σέ ταπείνωση
κι ὑπακοή.
Τελικά
ὁ φτερωτός ἀγγελιοφόρος τοῦ «κεφαλαίου
τῆς σωτηρίας» μας πέταξε ψηλά στόν
οὐρανό, κοντά στούς ἀθάνατους συντρόφους
του. Τά καλά νέα, ὁ «εὐαγγελισμός»
του, δέν εἶναι ἕνας ἁπλός λόγος, ἀλλά
μεταφράστηκε ἀμέσως σέ ἔργο, ὅπως καί
κάθε λόγος τοῦ Θεοῦ. Ὁ Θεός μιλάει καί
γίνεται, «εἶπε καί ἐγένετο».
Στή
γῆ, πού ἦταν καταραμένη λόγω τοῦ
χωρισμοῦ της ἀπό τό Θεό καί τῆς ἐπίδρασης
πού δεχόταν ἀπό τίς δυνάμεις τοῦ
σκότους, δέν εἶχε φτάσει ποτέ ἕνα τόσο
χαρμόσυνο κι ἐλπιδοφόρο μήνημα σάν κι
αὐτό πού ἔφερε ὁ ἀστραφτερός καί
θαυμάσιος ἀρχάγγελος Γαβριήλ. Ποιά
γλώσσα δέ θά τόν δοξάσει καί ποιά καρδιά
δέ θά νιώσει εὐγνωμοσύνη ἀπέναντί του;
Ποτέ
ἥλιος δέν καθρεφτίστηκε τόσο λαμπερά
σέ διαυγή νερά, ὅσο στόν καθρέφτη τῆς
πάναγνης καρδιᾶς τῆς Παρθένου Μαρίας.
Γράφει ὁ ὅσιος Ἐφραίμ ὁ Σύρος γιά τήν
παρθενία:
Ὦ
παρθενία, πού χαροποιεῖς τήν καρδιά
καί οὐρανοποιεῖς τή γῆ!
Ὦ
παρθενία, κτῆμα ἀγαθό, ἀμόλυντο ἀπό
ἄγρια θηρία!
Ὦ
παρθενία, πού κατοικεῖς στίς ἄκακες
καί ταπεινές ψυχές καί μεταποιεῖς τό
λαό τοῦ Θεοῦ!
Ὦ
παρθενία, πού ἀνθίζεις σάν λουλούδι
στήν ψυχή καί στό σῶμα καί πλημμυρίζεις
τόν οἷκο μέ τό ἄρωμά σου!
Ἡ
διαυγής πρωινή αὐγή, ἀπ᾿ ὅπου προβαίνει
ὁ ἥλιος, θά σάστιζε μπροστά στήν
καθαρότητα κι ἁγνότητα τῆς Παρθένου
Μαρίας, ἀπό τήν ὁποία γεννήθηκε ὁ
ἀθάνατος ἥλιος τῆς δικαιοσύνης, ὁ
Χριστός καί Σωτήρας μας. Ποιό γόνυ δέ
θά κλίνει μπροστά της καί ποιά γλώσσα
δέ θά κραυγάσει:
«Χαῖρε,
εὐλογημένη!
Χαῖρε,
αὐγή τῆς σωτηρίας τοῦ ἀνθρώπου!
Χαῖρε,
τιμιωτέρα τῶν Χερουβίμ καί ἐνδοξοτέρα
τῶν Σεραφείμ!
Δόξα
στόν Υἱό σου, τόν Κύριο Ἰησοῦ Χριστό,
τόν Πατέρα καί τό Ἅγιο Πνεῦμα, τήν
ὁμοούσια καί ἀδιαίρετη Τριάδα, τώρα
καί πάντα καί στούς αἰῶνες τῶν αἰώνων».
Ἀμήν!
Τέλος
καί
τῇ
Τρισηλίῳ
Θεότητι
κράτος,
αἶνος
καί
δόξα
εἰς
τούς
αἰῶνας
τῶν
αἰώνων.
Ἀμήν.
Ἀπό
τό
βιβλίο:
“Θεός
ἐπί
γῆς,
ἄνθρωπος
ἐν
οὐρανῷ”
Κεντρική
διάθεση:
Πέτρος
Μπότσης
Πέλλης
2,
152
34
Φραγκοκκλησιά
Ἀττικῆς
Τηλ.
-fax:
210
– 6812382,
κιν.
6974814002
Εὐχαριστοῦμε
θερμά τόν κ. Πέτρο Μπότση γιά τήν ἄδεια δημοσίευσης ἀποσπασμάτων
ἀπό τά βιβλία πού ἐκδίδει.
Ἀρχ. Σάββας
Ἁγιορείτης
2Ἰωάν.
Στ΄: 63.
3Ἡσα.
Ζ΄: 14.
4Ψαλμ.
Ια΄ : 7.
5Λουκ.
Α΄ : 28.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου